The Scarred Transporter <TST> –
proyecto artístico sobre la utopía consumista y su relación con el medioambiente /
artistic project on consumerist utopia and its environmental impact
<TST> "The Scarred Transporter" project
Proyecto de investigación sobre la utopía consumista, su relación con el medioambiente y nuestro comportamiento como consumidores. Para ello, centro la investigación sobre el automóvil en todas sus versiones y modalidades. El automóvil como símbolo de estatus, como fuente de experiencias y emociones, una máquina sexy aunque “marcada” (scarred) que todavía encarna la utopía y confirma la supremacía de un modelo socioeconómico global en conflicto.
Como puede verse, busco y fotografío vehículos en mal estado, inservibles o desguazados, con el fin de subrayar su obsolescencia programada, una estrategia que emerge de la sociedad de consumo creando necesidades nuevas, planteando promesas de un bienestar efímero, e induciendo presiones en el individuo y en el paisaje.
Cuesta pensar que en un contexto de crisis que no parece coyuntural sino sistémica, la obsolescencia programada pueda ser una estrategia deseable o incluso sostenible. La difícil situación económica que viven muchos países, así como la miseria que azota determinadas zonas del globo, exigen prácticas de producción y consumo más éticas, alejadas de la ostentación y los excesos, y un uso más responsable de la tecnología.
Proyecto realizado con el apoyo del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD) y una Beca a la creación en el ámbito de las artes visuales contemporáneas otorgada por el CoNCA (Generalitat de Catalunya).
This Sacred Field of Avis, 2011
Vídeo monocanal con audio original. Duración: 3:56.
Full HD video with original audio. Duration: 3:56.
<TST> "The Scarred Transporter" project
The Scarred Transporter is a work-in-progress, interdisciplinary, collaborative project which aims to explore the notion of technological utopia and how it affects the landscape and our behaviour as consumers. To do so, I focus my research on motor vehicles of all versions and purposes. We present the automobile as a source of endless emotions and experiences, a sexy and yet “scarred” machine which incarnates the technological utopia of its time and confirms the supremacy of a declining global socioeconomic model. As it can be seen, I search for and photograph shabby, useless, scrapped vehicles in order to highlight their built-in obsolescence quality, a widely used strategy in contemporary market economies which promises ephemeral well-being and serves the purpose of creating new needs by constantly putting pressure on individuals and altering the landscape.
Nonetheless, it is hard to think that in a context of severe crisis, built-in obsolescence can be a desirable or even sustainable strategy. Rather, it seems more appropriate to sometimes go back to the old repair-reuse-and-recycle strategy applied to obsolete items, including technology. The economic uncertainty many countries have been facing in the past few years, along with the misery that for decades has plagued vast areas of the world, demand from all of us a more responsible use of technology and more ethical production and consumption practices.
TST is a collaborative, expanded evolution of Everyday Impostor (2009-11), a photo-project exhibited in PHotoEspaña’11, the International Photography & Visual Arts Festival held in Madrid (Spain).
Created, developed and produced with the support of the Spanish Ministry of Culture and with a Visual Arts grant awarded by the Catalan Department of Culture (CoNCA).
El estacionamiento es nuestro, 2011.
Lambda print sobre aluminio Dibond y protegida con metacrilato (Diasec). 150 x 130 cm. Ed.: 5 + A.P.
Lambda print mounted on Dibond aluminium protected with plexiglass (Diasec). 150 x 130 cm. Ed.: 5 + A.P.
The Stranded Tourist, 2011.
Lambda print sobre aluminio Dibond y protegida con metacrilato (Diasec). 150 x 130 cm. Ed.: 5 + A.P.
Lambda print mounted on Dibond aluminium protected with plexiglass (Diasec). 150 x 130 cm. Ed.: 5 + A.P.
Shall we become collectively mad?, 2013.
Lambda print sobre aluminio Dibond y protegida con metacrilato (Diasec). 150 x 130 cm. Ed.: 5 + A.P.
Lambda print mounted on Dibond aluminium protected with plexiglass (Diasec). 150 x 130 cm. Ed.: 5 + A.P.
Built-in Obsolescence, 2010.
Lambda print sobre aluminio Dibond y protegida con metacrilato (Diasec). 67 x 200 cm. (triptico). Ed.: 3 + A.P.
Lambda print mounted on Dibond aluminium protected with plexiglass (Diasec). 67 x 200 cm. (triptych). Ed.: 3 + A.P.
Partners & Lovers, 2009.
Lambda print sobre aluminio Dibond y protegida con metacrilato (Diasec). 67 x 200 cm. (triptico). Ed.: 3 + A.P.
Lambda print mounted on Dibond aluminium protected with plexiglass (Diasec). 67 x 200 cm. (triptych). Ed.: 3 + A.P.
The Scarred Transporter (Walden Final Cut), 2013-2017
Vídeo instalación. 3 canales de vídeo Full HD con audio original. Duración: 10:25
Video installation consisting of 3 Full HD video channels with original audio. Duration: 10:25
Visionado en Vimeo / Watch on Vimeo
https://vimeo.com/233822706
The Scarred Transporter (Walden Final Cut), 2013-2017. Fotogramas / Video stills.
The Scarred Transporter (Walden Final Cut), 2013-2017
Vídeo instalación. 3 canales de vídeo Full HD con audio original. Duración: 10:25
Video installation consisting of 3 Full HD video channels with original audio. Duration: 10:25